Chrissan

Yogagirl

Yoga är något jag provat en gång för många år sen. Men jag tyckte inte det var något för mig för det gick ju såå saakta. Vad jag då inte förstod var att det var precis vad jag skulle behövt. 


När jag gick in i väggen hösten 2014, 2 november för att vara exakt, så skrattade jag bara åt alla tips om yoga och Mindfullness för oss utbrända. Jag var liksom inte redo. Inte mottaglig. Hjärnforskare Agneta Sandström blev min idol när hon uttryckte nåt i stil med att "nån jäkla Mindfulness löser inte allt", detta då hon forskat om hjärnskador i samband med utmattning. 

Men. Jag har ju kommit ner i varv under resans gång. Och försöker göra saker i lugnare takt. Det går inte automatiskt utan jag måste tänka på det hela tiden och säga åt mig själv att ta det lugnt. 

I höstas fick jag för mig att prova yoga. Pratade med en kollega som yogat några år som som rekommenderade mig Yin-yoga, sk bindvävsyoga där man utgår från faschian i kroppen, dvs bindväven. En lugn och långsam typ av yoga och jag fastnade direkt. Men nu till vårterminen så slutade den instruktören jag yogade för ochsamtidigt  börjar jag känna mig redo för att även träna annat än yoga. Friskis och Svettis har alltid känts som hemma och jag har en vän som yogar där och sa åt mig att testa. Sagt och gjort, ikväll testade jag och det var definitivt inte den yoga jag är van vid. Men det kändes ändå bra i kroppen, men på ett annat sätt. Denna yoga var mer fysisk och man jobbade mer med hela kroppen. Kändes jätteskönt, precis vad jag behöver efter nästan två års inaktivitet. Den gick ändå i ett lugnt tempo och man anpassar det ju efter egen förmåga. 

Yin-yoga får jag helt enkelt köra hemma. Har laddat ner en app som jag fått rekommenderad. Ser fram emot att få lära mig fler övningar än de jag redan kan. 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress